fredag 21 september 2012

Vad är det som saknas?

Jag tar ett djupt andetag och nystartar mitt nystartade bloggande. Mitt twittrande under namnet @Tulalej har fått mig att tänka mycket de senaste veckorna och en fråga jag ställer mig är vad det är som saknas. Jag tror jag börjar med Per Ström:

Vad är det som saknas när en skara män känner sig kränkta av att människor kallar sig feminister? Ta till exempel Per Ström som i oändlighet debatterar för att svenska män är utsatta för en diskriminering likt den som apartheid i Sydafrika utsatte svarta för. Han kallar sig jämställdist  och säger sig vilja värna jämställdhet (se hans egen beskrivning på Genusnytt). Jag önskar att han ville det. Men i hans listande av saker som diskriminerar män saknas en nyanserad diskussion om bakgrunden. Han avfärdar maktstrukturer som hittepå och anser sig vara vetenskaplig eftersom han bara granskar skrivna fakta. (Zolfagary Vs. Per Ström i Nyhetsmorgon). Det är synd. Han anser att jämställdhet är att ge alla samma grundförutsättningar. Det är en fin tanke rent ytligt. Tyvärr stannar det där, för han vill inte åstadkomma jämställdhet. Enligt Per Ström är nämligen ett jämställt utfall inte intressant, utan han strävar endast efter jämställda förutsättningar. Det som saknas, Per Ström, är allra minst en helhetssyn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar