fredag 21 september 2012

Vad är det som saknas - helhetstanken

Vad är det som saknas när Sverigedemokrater och deras mer eller mindre extrema sympatisörer pratar om assimilering som något gott och integration som något ont? Jag skulle önska att det bara är ordförståelsen som brister. Dessvärre är det nog inte fallet, men vi kan börja där. Enligt SAOB är betydelsen av de två orden som följer:

ASSIMILERA 1) upptaga o. ombilda (ngt) till likhet med förut befintligt material.

INTEGRERA 1) fullständiga, göra fullständig, göra till ett helt.

För mig säger det mycket om vad det är som saknas. Jag tolkar det som att det saknas vilja att utvecklas. Man vill att det ska se likadant ut som det gjorde när man en gång kände sig trygg, ingenting ska komma utifrån och förändra. Om något ändå ska komma utifrån så ska det assimileras, det vill säga ombildas, till att se precis likadant ut. Man vill att världen, åtminstone den del av världen som befinner sig inom Sveriges gränser, ska vara statisk. Detta blir tydligt när man läser på SD's principprogram. Det som däremot verkar finnas i överflöd är rädsla. Rädsla för det som är nytt, för det som är annorlunda och för det man inte förstår.


Image:  www.freedigitalphotos.net 
Jag tillhör dem som tror att vi blir starkare tillsammans. Jag ser mångkultur som något positivt eftersom jag tror att vi kan lära mycket av varandra. Men jag tycker också att det är uppenbart att det finns något annat som saknas innan vi kan göra samhället fullständigt och helt. Det saknas förståelse. Det saknas en vilja att se anledningen till de rädslor som tar sig allt mer extrema uttryck. Det saknas en politik som ger individen OCH kollektivet möjlighet att utvecklas. Det saknas trygghet, välfärd och framtidstro. Jag argumenterar gärna med Sverigedemokrater, men jag är medveten om att deras framgång är ett symptom på en politik och ett samhälle som inte fungerar. Ett samhälle som har lärt oss att ha syndabockar. Steget från att skylla allt på sjukskrivna och arbetslösa till att skylla allt på invandrare - det är inte långt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar