tisdag 25 september 2012

Vad är det som saknas? Nästan allt!

Min man och jag har nyligen fått en syrisk familj som vänner. De flydde från Syrien den 1/9 och har tagit sig hit med sina fyra döttrar som är mellan 1,5 och 8 år gamla. I över två dygn gick de till fots för att komma till gränsen. De vågade inte stanna länge och vila, överallt runt dem hördes skottlossning. De lyckades ta sig till mötesplatsen och den lastbil som skulle ta dem vidare. Elva dygn senare kom de hit. Elva dygn tillbringade de gömda i en lastbil. När mannen i familjen berättar om det, säger han att det var svårt, men att det var bra ändå eftersom ingen sköt på dem.

Strax över en vecka har de varit här. Att fråga vad som saknas dem ... Det känns nästan alltför stort. Allt saknas dem. De saknar sin familj och sina vänner, de saknar huset de bodde i och som har bombats sönder. De saknar skola och arbetet i företaget de hade. Men det som de saknar mest är kommunikation.
Mannen förklarar på stapplande engelska och teckenspråk att han måste lära sig svenska fort. Han ser förtvivlad ut när han visar att utan språk, utan möjlighet att kommunicera, blir han knäpp. Och hur ska han kunna hjälpa sin fru och sina döttrar om han inte kan prata svenska?

De bor nu på en flyktinganläggning i en liten by i småland. Tapeterna täcker knappt väggarna. De enda möbler som finns är några stolar, ett rangligt bord och några sängar. Allt är kalt och grått. Ändå är de så tacksamma för hur de har mottagits. De säger att svenskarna är ett vänligt folk.

Jag som ser vad som saknas kan inte låta bli att skämmas. Jag vill hjälpa dem och de andra som kommer hit. Jag vill hjälpa dem att få information om Sverige på ett språk de förstår, information om hur de ska klara sig i samhället de hamnat. Jag vill ta migrationsverket i örat som skickar ut en kallelse på SVENSKA (?!) om att de ska befinna sig i Malmö om en knapp månad för intervju - hur var det tänkt att de skulle förstå? Jag vill ge de som är nya i Sverige en drägligare tillvaro.

Min man startade en twittertråd under taggen #nyisverige. Följ den om ni vill veta lite mer. Eftersom den väckte frågor och tankar till liv om hur man kan hjälpa, startade vi även ett forum. Det är till för oss som vill göra mer, som vill diskutera fram lösningar. Ni är välkomna att bli medlemmar om ni vill bidra med ena tankar. Adressen är http://nyisverige.forum24.se

Det är så mycket som saknas. Men vi kan hjälpa till så det åtminstone saknas lite mindre.
/Tuva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar